Saintes Cayrehours - Reisverslag uit Guenrouet, Frankrijk van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu Saintes Cayrehours - Reisverslag uit Guenrouet, Frankrijk van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu

Saintes Cayrehours

Blijf op de hoogte en volg Jan en Karlien

01 September 2014 | Frankrijk, Guenrouet

Saintes - Cayrehourcs, ma. 1-09-2014 Onder een wolkenloze blauwe lucht en stralende zon verlaten we de stad. Het is heerlijk fietsweer en we smeren voor het eerst tegen de zon. Vandaag geen klimmetjes, dus we vliegen vooruit door het open landschap met de kleine dorpen en gehuchten. We nemen de tijd voor een fotoshoot in een wijngaard en tussen de zonnebloemen. We passeren een echte paardenmolen (tredmolen met vier paarden). Het romaanse kerkje in Thezac heeft zijn deuren nog dicht. Tegen de middag bereiken we Royan. Daar Santos nog geen waterfiets faciliteiten heeft, steken we Gironde over met de veerboot. De tijd van een baguette eten en we zijn aan de overkant. Of we in een totaal andere wereld komen. Intussen 26 gr. w arm beginnen we aan de 'Piste Cyclable', een fietspad netwerk dat de kust volgt tot het bassin van Arcachon. We fietsen langs een oude spoorlijn door bossen en dicht begroeide duinen tot Soulac-sur-mer, een lieflijk kustplaatsje nog niet verwoest door hoogbouw. Er is een basiliek gewijd aan Notre Dame de fin des terres. Het kerkje in romaanse stijl dateert uit de 12de eeuw en verdween geheel onder het zand. In de 19de eeuw werd het weer uitgegraven. Beelden van Maria en Jacobus zijn de blikvangers in de sobere kerk. We fietsen verder door de bossen. Iedere ademteug ruikt naar dennengeur en zon. Zo bereiken we Montalivet-les-bains, ons eindbestemming voor vandaag... dachten we. Op zoek naar een slaapplaats, belt de jongedame van het toeristenbureau een mevrouw die weleens pelgrims opvangt. We zijn welkom vanaf 19 u. Zo vermaken we ons een paar uur op een terras aan zee. Gewapend met een routebeschrijving fietsen we nog 10 km. door de bossen naar ons gastadres. We worden hartelijk ontvangen door Micheline en haar man. Onze gastvrouw is een fervent wandelaarster en liep al een paar routes naar Compostella. De hele omgeving ademt rust op de plek waar reeen en everzwijnen af en toe verschijnen in de tuin. Een verrassender onderkomen had ik niet kunnen bedenken