Burgos - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu Burgos - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu

Burgos

Blijf op de hoogte en volg Jan en Karlien

11 September 2014 | Spanje, Burgos

Belorado - Burgos, do. 11-09-2014. Als we vertrekken vallen de eerste druppels sinds dagen. Na enkele kms. langs een drukke verkeersweg slaan we af de velden in. Een okergeel tot lichtbruin landschap: van verdord gras in de bermen tot de heuvels waar de rotsige ondergrond doorheen komt. Het ruikt heerlijk naar stro. Bleekgroene zonnebloemvelden doorbreken de okertinten. Zodra we in de buurt van de rio Oca komen is er weer groen dat met de rivier meeslingert. De lopers trekken in een rechte lijn door de bosrijke Montes de Oca, wij fietsen door het landbouwgebied dat er tegenaan leunt. Tegen de middag zijn we in San Juan de Ortega en ontmoeten we onze tafelburen van gisteravond. Ze zijn om zes uur vertrokken en hebben nog 6 km. te gaan. Een nederlands echtpaar met een camper; de vrouw begeleidt haar man die loopt. Zo heeft ieder zijn verhaal. San Juan de Ortega bestaat vooral uit een klooster met kerk. San Juan  zorgde rond 1150, net als zijn leermeester sto. Domingo voor bruggen over rivieren, een weg door de bossen en opvang van pelgrims. Hij ligt begraven in de sobere en prachtig gerestaureerde kerk; een plek om te bidden! De kloostergang staat volledig in de steigers en wordt met een enorme bouwkraan en groot materiaal gerestaureerd; hoe deed men dat in de middeleeuwen? Na een broodje fietsen we door de uitlopers van de bossen en de velden naar het dal van de rio Arlanzon. Na enkele kms. echt platte weg en een paar klimmetjes is er een fietspad door het parkachtig landschap langs de rivier. Zo rollen we Burgos binnen. Na wat gezoek vinden we een kamer in hostal Benaza. Opknappen en op naar de kultuur. De kathedraal van Burgos, een stenen kantwerk van buiten. Een groot museum van binnen waarin je een paar dagen kunt ronddwalen met een audio gidsje dat je tot in alle details vertelt wat er te zien is, maar ook een beeld geeft van wedijver en streven naar grandeur tussen wereld- en kerkvorsten. In elk geval geen huis van gebed. Daar zijn nog genoeg andere kerken voor zoals de st. Nicolas met een stenen gebeeldhouwd retabel en een vriendelijke vrouw die stempels geeft. We wandelen door de oude binnenstad naar de plaza Mayor die tegen de avond volop tot leven komt: volle terrassen, oud en jong tot parmantige peuters toe. Ook wij terrassen tot we over de wandelpromenade, overschaduwd door platanen en opgesierd met plantsoenen en standbeelden, naar ons logement terug lopen. Burgos, een bezoek waard! Op de camino ben je echter pelgrim, in zo een grote stad verword je tot toerist.

• 12 September 2014 - 15:48

Luc:

En geen tapas gaan eten in Burgos????

• 13 September 2014 - 16:47

Wil En Joke :

Wij genieten van jullie reisverhalen ga zo door!
    Succes op jullie reis.

• 13 September 2014 - 17:15

Claar De Roy-Brokmeier:

Beste Jan en Karlien,
    Wat een geweldig mooie verslagen en prachtige ervaringen!
    Dat Karlien kan schrijven was mij al duidelijk geworden op de OK-voettocht, maar dit wordt echt een boek!
    Hou vol, maar daar is geloof ik niet zoveel voor nodig....
    Dank voor de moeite die je neemt om ieder mee te laten genieten.
    Hartelijke groeten, Vrede en Licht van Claar

• 13 September 2014 - 18:39

Hans Uut Twente:

Het is werkelijk een genot om jullie verslagen te lezen, lijkt net of ik zelf op de camino ben.
    nog een hele fijne tocht verder
    Hans

• 13 September 2014 - 19:37

Ada:

We genieten.......net als jullie.
    Heel veel groeten vanuit een zonovergoten Wilnis