San Millan - Reisverslag uit San Millán de la Cogolla, Spanje van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu San Millan - Reisverslag uit San Millán de la Cogolla, Spanje van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu

San Millan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Karlien

09 September 2014 | Spanje, San Millán de la Cogolla

Viana - San Millan de la Cogolla, di. 9-09-2014 Deze morgen vroeg uit de veren want het ontbijt was tot 7:30 u. en om 8 u. moet iedereen op weg zijn. In de frisse morgen waren we zo in Logrono, de hoofdstad van de Rioja. We bezoeken eerst de 16de eeuwse kerk van Santiago met weer een bladgouden altaarstuk tot het gewelf en natuurlijk een beeld van de apostel. De kathedraal is in tweeen verdeeld door het koorgestoelte: een deel voor de vieringen en een deel voor de show met veel barok. Logrono is een grote, moderne stad, dus duurt het even voor we er doorheen zijn en verder fietsen door het recreatiegebied rondom het stuwmeer, de embalse de Grajera. Het volgende stadje is Navarrete met zijn monumentale kerk la Asuncion. Daar beslaat het altaarstuk zelfs een deel van het gewelf. Een flamboyante Maria die ten hemel vaart en gouden barok zuilen die de nodige heiligen schragen. Ambachtslui zijn bezig met de restauratie van alweer een immanse bladgouden kader. We fietsen omhoog naar Sotes en Ventosa, dorpjes op de helling en dan op naar Najera. Een oud koningsstadje dat tegen de gelaagde roodbruine rotswand aanleunt. De legende luidt dat don Garcia I zijn jachtvalk volgde en haar vond naasr een patrijs aan de voet van een Mariabeeldje. Voldoende wonder om daar het klooster Santa Maria te bouwen. Er is een prachtige kloostergang, helaas met veel onthoofde beelden. In de kerk het inmiddels bekende goud en barok. Ook vele graven waar de versteende koningen van Navarra rusten en de grot met een Mariabeeldje uit de 14de eeuw. Na al die kerken is het tijd voor de tapas bar en het nodige fris. Deze namiddag fietsen we even langs de schaduwrijke rio Najerilla maar die ruilen we voor de grote weg in het brede dal. De dorpjes bakken in de zon en wij zwoegen over het zon overgoten vals plat. Eigenlijk hebben we er genoeg van. In San Millan vinden we een geweldig casa rural pal tegenover het Monasterio de Yuso, het klooster waarvoor we omweg rijden. Het is zeer monumentaal en we hebben het bezocht met een gids; een verhaal op zich. Het tweede, monasterio de Suso ligt hoger in de bergen en bewaren we voor een volgend bezoek.

• 10 September 2014 - 11:03

Wim En Willy Pieters:

Karlien en Jan.
    Het is bijzonder leuk om een heel klein beetje met jullie mee te mogen reizen door steeds jullie reisverslag/dagboek te kunnen en mogen lezen. Karlien, je schrijft erg leuk, soms zie ik zo voor me hoe jullie (jij en Jan) bepaalde dingen ervaren!!
    Geweldig....... zo'n fietstocht, met alles wat jullie tegenkomen, zien en beleven onderweg, wij doen het niet nà! ;-)
    Dank jullie wel!
    Vele groeten van Wim en Willy

• 10 September 2014 - 23:08

Mieke:

Karlien en Jan,

Ook ik ga het wederom herhalen!!!! Karlien wat kun jij inspirerend en beeldend schrijven!!!
    We FIETSEN ( Ha ) de tocht allemaal mee!!!