Roncesvalls - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu Roncesvalls - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu

Roncesvalls

Blijf op de hoogte en volg Jan en Karlien

06 September 2014 | Spanje, Roncesvalles

Larcevaux - Roncesvalles, za. 6-09-2014. We ontbijten met Jan en gaan met zonnig weer 'en route'. We nemen meteen de grote weg want dat acteraf weggetje hebben gisteren al gezien. De D933 is druk. Bij een stevige klim vind ik dat extra vervelend omdat ik soms wat slinger met de fiets. In de bochten is er dan helemaal geen sprake van een rijstrookje voor de fietser. De eerste klim eindigt bij het kruis van Galzebatura, een oud, stenen pelgrimskruis. Ook de lopers komen daar langs en we raken even in gesprek met Monique en Catherine uit de Auvergne. Altijd fijn. Onze weg loopt nog door groene alpenweiden (in de Pyreneeen dan) met schapen en klingelende koeien en lieflijke dorpjes die luisteren nar namen als Gamarthe, st. Jean-le-Vieux en la Madeleine. En daar staan we plots onder de stadsmuur van st. Jean Pied de Port. We halen bij het pelgrimsbureau een stempel en ontmoeten er 3 fietsers uit Kalmthout - zullen we nog vaker zien. Vanaf een terrasje bekijken we de toeristische drukte van st. Jean. Dan begint de klim van de Roelandpas. Hoewel we de pas verschillende keren per auto reden is dit andere koek. We klimmen geleidelijk in het dal van de Petite Nive en zien nu haar heldere gekabbel. Na Arneguy wordt de klim steiler met nog een paar dipjes waar ik minder van geniet met de kennis dat die weer geklommen moeten worden. In Valcarlos, het eerste Spaanse dorp, eten we ons eerste stuk tortilla en dan de pas op. De uitzichten zijn spectaculair, vooral nu de heide volop bloeit rond de rotsen op het smalst van de kloof. Rondkijken kan alleen als we stilstaan, wat we regelmatig doen om op adem te komen, even te genieten van het uitzicht en de kabbelende beekjes. Onder het motto: 'Niet te hard dan breekt het lijntje niet' halen we de top van de Ibaneta. Dan suizen we naar beneden. Roncesvalles binnen komen voelt een beetje als thuiskomen, zeker als de eerste die we zien Rina is. Bij de receptie liggen onze bednummers klaar, gemerkt met hospitalero; een gratis bed. We laten de was doen, o luxe. Drinken een biertje en gaan ter kerke. De kerk zit stampvol. Een mis met 6 heren en veel pelgrims van Japan tot Peru. Het pelgrimsmenu smaakt best en we tafelen met een spanjaard en twee fransen. Gezellig! Nog een ommetje want we kunnen een paar spullen meegeven met Rina' s broer, richting Nederland. Een babbel met de hospitaleros, die zich een slag in de rondte werken met elke dag zowat 400 pelgrims. Om 22 u. gaat het licht uit; er liggen al pelgrims te snurken.

• 07 September 2014 - 11:09

Toni Vd Heiden:

wat een prachtige route die jullie beschrijven en mooie foto's. het lijkt ook goed weer. Wel een drukte van belang met zoveel mensen/pelgrims. zie je ook wel eens iemand in een rolstoel of scootmobile? Of is dat geen doen? Wat leuk dat jullie Rina zagen. Goede reis gewenst met lekker droog weer.

• 07 September 2014 - 11:19

Miny:

Alweer een grens over.

Geweldig dat jullie, bij het begin van de derde week al in Spanje zijn chapeau!!!
    Veel succes verder.
    Wat wordt het prachtig beschreven, ieder keer geniet ik weer.
    liefs, Miny

• 07 September 2014 - 19:05

Nel Wijker:

Beste jan en karlien,

ik geniet van jullie verhalen ook op de fiets is het hard werken!! wat fantastisch dat jullie nu al in Spanje zijn.Santiago komt nu wel dichterbij! Veel succes met het het laatste traject, vanmorgen in de kerk was ik even met mijn gedachte bij jullie
    Hartelijke groet nel wijker.

• 07 September 2014 - 19:05

Luc:

FANTASTISCH!

• 07 September 2014 - 19:09

Ada:

Hola! Karlien en Jan,
    Toch Roncesvalles!!!!! Voor ons nog maar zo kort geleden!!!!
    Wat een geweldige tocht.
    We hebben een paar dagen jullie verhalen niet gelezen omdat we zelf fietsten in het Brabantse land.
    ( Karlien, de groeten van Evert) Nu de draad weer opgepakt en genieten we weer van jullie prachtige verhalen.
    Nu jullie in España zijn nemen we het pelgrimsboek er weer bij.
    Saludos

• 08 September 2014 - 11:50

Henk En Elly:

Jan en Karlien,

Geweldig wat jullie presteren en dat elke dag zo uit gebreid te lezen.
    Veel plezier en hou vol.

Groet HEEL de JONG.