Ste Maure - de - Tourtain- Portiers - Reisverslag uit Poitiers, Frankrijk van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu Ste Maure - de - Tourtain- Portiers - Reisverslag uit Poitiers, Frankrijk van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu

Ste Maure - de - Tourtain- Portiers

Blijf op de hoogte en volg Jan en Karlien

29 Augustus 2014 | Frankrijk, Poitiers

Ste. Maure-de-Touraine - Poitiers, vrij. 29-08-2014 Wij sluiten de gite af, stoppen de sleutel in de brievenbus van het syndicat d'initiatives en 'en route'. De voorspelde omleiding rond LGV is al veranderd in een spiksplinternieuwe brug. Daar kruisen we een fietser. Op het oog een Nederlander. Tijd voor een babbeltje. Jawel, een sportieveling uit Pannerden op terugweg van Compostella. Heen over Vezelay en terug over Tours, en dat in twee maanden. Al snel fietsen we in het dal van de Vienne. Weer een rustige, brede rivier met veel stroming. Groene dorpjes, sommige tegen de krijtrotsen die een kant van het dal sieren. Tegen de middag zijn we in Chatellerault. In faubourg st. Jacques prijkt een romaans-gotische Jacobskerk. Een modern glas-in-lood raam springt in het oog en een prachtig beeld van st. Jacob in vol ornaat. We eten voortreffelijk in auberge st. Jacques! We ruilen de Vienne voor de Clain en fietsen door het dal of op haar hellingen. We passeren de 'ruines du Vieux-Poitiers', op het oog de restanten van een oude burcht maar het blijkt van een Romeins amfitheater; een site waar archeologen zich uitleven. Een paar km. verder een knap, vlak weiland waar Karel Martel de beroemde slag bij Poitiers won. Er is een schitterend golfterrein op de flank van het dal zodat ik nog enthousiast zou worden voor golf. Net voor Poitiers belanden we in de Tour international Poitou-Charente. We mogen doorfietsen als we maar voor de koers uitblijven. Straat helemaal vrij en applaudiserend publiek. Wat wil je nog meer? Over een brug, alweer, fietsen we de oude binnenstad omhoog. Ons logement wordt het 'maison de la Trinite' een enorm diocesaan centrum met pelgrimskamers, gelegen in een park. Een avondwandeling door een prachtige binnenstad met fraaie, middeleeuwse kerken waaronder de kathedraal van st. Pieter. Een gothische kerk: ruim en sober en  met een levensgrote Petrus in zijn zetel. Op de markt de Notre-Dame-la-Grande, een Romaans kerkje met een paar aanbouwtjes. Ze is gesloten, dus drinken we een biertje en nemen nog een snack: gefrituurde calamares en camemberthapjes. In de avondschemering zoeken we ons logement op en liggen vroeg op ee

Tags: poirtiers