Château-Renault - Ste. Maure-de-Touraine, do. 28 - Reisverslag uit Vendôme, Frankrijk van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu Château-Renault - Ste. Maure-de-Touraine, do. 28 - Reisverslag uit Vendôme, Frankrijk van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu

Château-Renault - Ste. Maure-de-Touraine, do. 28

Blijf op de hoogte en volg Jan en Karlien

28 Augustus 2014 | Frankrijk, Vendôme

Prima geslapen. Vanmorgen een grijs dagje en de eerste bui valt als we in de startblokken staan. "De herfst is vroeg dit jaar", merkt Jan op. Als we uit het dal opklimmen wachten de velden. Een vleug zon tovert een regenboog te voorschijn. Dan volgen we weer de Brenne, een lieflijke rivier, in een groen dal met veel vakantiewoninkjes. We missen een afslag en daar lonkt een voie verte/groene weg, een fietspad dat ons linea recta naar Tours zou brengen. We blijven onze gids trouw en pikken bij het chateau de Valmer de weg weer op. Een prachtig kasteeltje, ooit gebouwd in 1640 door een raadsheer van Lodewijk XIII. Rondom een park met een uitgebreide groententuin. De Renaissance siertuinen zijn in aflopende terrassen met balustrades aangelegd. Nu is het een wijn chateau omgeven door wijngaarden. In de volgende dorpjes zijn meer wijngaarden en overal kan men proeven. Voor ons nog wat vroeg op de dag.
Door Rochecorbon, een voorstadje vanTours - in goeden doen zo te zien - dalen we af uit de heuvels. Intussen is de zon doorgebroken. De laatste kilometers langs de Loire zijn schitterend. Wat een machtige, brede rivier. Over een hangbrug fietsen we de oude binnenstad in en staan meteen voor de kathedraal van saint Gatien. De eerste die we zien is onze Bruggeling Maikel. Hij heeft vannacht tegenover onze gîte op de camping geslapen en heeft met zijn aanhangwagentje voor het groene fietspad gekozen.
De kathedraal is gotisch met schitterende glas-in-lood ramen boven het hoogkoor. Ieder raam vertelt over het oude en nieuwe testament en natuurlijk een heel raam over Jacobus. In de sacristie krijg ik een stempel en goede wensen van de kaarsen vrouw. Jan is altijd sneller in kerkbezoek en zit al in het zonnetje.
In een gezellig straatje vinden we een tentje 'le soleil' dat zijn naam eer aandoet. We nemen het dagmenu met 3 gangen in een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding. Jan is inmiddels ook stempelgevoelig en scoort snel een kathedrale stempel. Boekje 1 is gefietst en we openen deel 2.
Met het oog op vanavond ravitailleren we bij een Supermarché. Als we goed en wel uit Tours zijn begint het gezoek: er zijn allerlei omleidingen vanwege de aanleg van de LGV, brede, zanderige wegen in aanleg met nieuwe bruggen er overheen. We rijden door velden en bossen en tegen de klok. Voor zessen moeten we de sleutel van de gîte ophalen bij de 'mairie'. Als we net te laat Ste. Catherine-de-Fierbois halen, heeft geen sterveling van een gîte gehoord. Sterker, de man van het winkeltje lacht ons vierkant uit: gekke Hollanders, er is hier nooit een gîte geweest. Toch wel: in de middeleeuwen.
Op naar het volgende dorp. Daar belanden we in de 'Halte Jacquaire du Grand Vaux', een oud huisje gebouwd tegen de rots met alles wat we nodig hebben, zelfs blikken kloeke kost en wijn. Gelukkig is het open want er is al een Franse wandelaar. Boven zijn er twee piepende stapelbedden met prima matrassen. Beneden een grote eettafel, een keukentje en sanitair. Meer hoeft niet.

• 29 Augustus 2014 - 19:19

Ada:

Mexico?????? Foutje.....
    Groetjes uit een zonnig Wilnis

• 30 Augustus 2014 - 23:18

Marijke Leeuwerik:

Ik vind het zo knap wat jullie doen. Jammer van al de regen, maar nu komt er een hogedrukgebied aan eerst bij jullie en vanaf maandag komt het ook bij ons en wordt het nazomerweer. Enfin jullie hebben Tours al verlaten en schieten al aardig op.
    Genieten doen jullie ook van de mooie natuur en de vele rivieren.
    Ik wens jullie nog een goed vervolg van de reis. Ik vraag me af of er nog meer mensen zijn die dit op de fiets doen.
    Groeten van ons beiden Marijke en Frans.

• 31 Augustus 2014 - 16:12

Wil Goedhart:

Wat zijn jullie al ver, Jan en Karlien! Petje af, hoor! In de regen zal het niet altijd meevallen. Jullie hebben al veel moois gezien en ons daarvan laten meegenieten.
    De overnachtingsplekken zijn zo verschillend. Leuk om daar over te lezen. Komt de was wel altijd op tijd droog? Dat lijkt me nog een hele toer.
    Sterkte maar vooral veel plezier!
    Groetjes van Wil Goedhart

• 31 Augustus 2014 - 17:38

Annemieke:

Vandaag jullie verslagen vanaf het begin gelezen. En mij direct aangemeld voor de nieuwsbrief. Het zijn zulke leuke beeldende verhalen.Het lijkt mij heerlijk fietsen door de afwisseling van natuur en de dorpjes of stadjes met historie. Ik heb bewondering voor jullie wilskracht om door te gaan bij deze weersomstandigheden. Ook leuk te lezen dat je sommige mensen blijft tegenkomen.
    Nog veel succes, er komen vast betere (zonniger) dagen! Groeten Annemieke