Châteaudun, een culturele wasdag, di. 26-08-2014 - Reisverslag uit Châteaudun, Frankrijk van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu Châteaudun, een culturele wasdag, di. 26-08-2014 - Reisverslag uit Châteaudun, Frankrijk van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu

Châteaudun, een culturele wasdag, di. 26-08-2014

Door: Jan en Karlien

Blijf op de hoogte en volg Jan en Karlien

26 Augustus 2014 | Frankrijk, Châteaudun

Het regent pijpenstelen terwijl we ontbijten. De mevrouw van de gîte vraagt of we nog een nacht blijven. Ze brengt ons op een idee. We wilden niet zover en moeten nodig wassen; veel kledingstukken meuren. Châteaudun blijkt bovendien een historisch stadje. Enfin, we verzinnen genoeg redenen om te blijven. Om 10 uur hebben we het rijk alleen en wassen we uitgebreid alle stinkende kledingstukken. Echt teamwerk: ik wassen, Jan spoelen en samen uitwringen. Het regent nog steeds. Als de was ophangt houdt de regen op en klaart het uit.
We klimmen de historische en versleten trap (200 trappen) op naar de stadskern. Châteaudun is gebouwd op een hoge kalkrots boven de Loir. Haar geschiedenis gaat terug tot de Gallo-Romeinse nederzetting Castrodunum. Een middeleeuws kasteel springt het meest in het oog. Wij verkennen de stad middels een historische wandeling. De Madeleine kerk met een romaans en een gotisch gedeelte, maakt op mij het meest indruk. Een sobere kerk met enkel een houten kruis en een blauw fantasiekruis. Oude huizen, mooie uitzichten over het dal en een oud kerkportaal als ingang van het kerkhof. Her en der standbeelden; hebben met verschillende oorlogen te maken. Vrolijr detail zijn de prachtige, kleurrijke bloemperken gespreid over de stad. Daar is over nagedacht!
We volgen de Franse gewoonte en eten warm op een terras op de markt.
Na de siësta, even gestoord door de gemeente ambtenaar die een lamp komt indraaien, gaan we naar de ' grottes de Foulon'. Deze grotten zijn ontstaan in de kalkrots waarop de stad gebouwd is. Van oorsprong zo oud dat het mijn voorstellingsvermogen ver overstijgt. In de rotsen schitteren veel half edelstenen. En ze hebben vaak als schuilplaats gediend voor de stedelingen. als de nood aan de mens kwam.
Genoeg cultuur voor vandaag. Ik heb een raar gevoel tijdens de rondleiding: toerist en pelgrim, zijn twee verschillende aspecten van een mens.
Even inkopen doen en in het zonnetje voor deze prachtig gelegen gîte 'les grands moulins'. Van avond hebben we de gîte voor ons alleen. Wat een luxe!

• 26 Augustus 2014 - 21:24

Gerard. Veldhuis :

Hou de moet er in kanjers.
    Groet van uit een warm Blanes Spanje van Marietje en Gerard

• 26 Augustus 2014 - 22:44

Mieke:

GOED dat jullie even een dagje voor JEZELF genomen hebben!!

• 27 Augustus 2014 - 09:30

Luc:

Had graag een foto van die beurende kleren gezien. Luc.

• 29 Augustus 2014 - 14:08

MINY:

lieve mensen, alles weer schoon en droog?
    de dag is totaal erg goed doorgebracht.toch?
    goede reis verder met mooi weer!!!
    miny