Maintenon - Châteaudun, ma. 25-08-2014 - Reisverslag uit Châteaudun, Frankrijk van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu Maintenon - Châteaudun, ma. 25-08-2014 - Reisverslag uit Châteaudun, Frankrijk van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu

Maintenon - Châteaudun, ma. 25-08-2014

Door: Jan en Karlien

Blijf op de hoogte en volg Jan en Karlien

25 Augustus 2014 | Frankrijk, Châteaudun

Vanmorgen ontbeten in de brasserie van madame; een Frans ontbijtje. Het is grijs en regenachtig. We vertrekken door een parkachtig landschap langs de Eure, een idyllisch riviertje en blijven door dat dal fietsen. In Changé liggen een paar hunebedden onder een afdakje. Hobby van de plaatselijke historische vereniging. We fietsen door dorpjes met namen als St-Piat, St-Prest, heiligen waarvan ik nog nooit gehoord heb. Na een uur staan we in Chartres en bezoeken de kathedraal Notre Dame. De glasramen zijn prachtig en de best bewaard gebleven van de Franse kathedralen. Het hoofdaltaar wordt bekroond een flamboyant, wit marmeren Mariabeeld. Er is zelfs als relikwie een stuk van het hemd van Maria. Het is een kerk om een paar uren in rond te dwalen. Ik wed dat elk oud- en nieuwtestamentisch figuur wel uitgebeeld is binnen, of in de bijzonder fraaie portalen, noord, oost of zuid. Alleen al de beelden over de restauratie zijn indrukwekkend.
We drinken koffie met een tarte tatin. Ik neem een baba au rum. Misschien dat de rum de pap in mijn benen verjaagt. De consumptie blijkt ook van een kathedraal bedrag.
Na enig zoeken zijn we op de juiste weg om een paar kilometer verder weer verkeerd te rijden. Intussen regent het gestaag. Als we het dal van de Eure verlaten lijken we beland op de Franse meseta, kronkelende landwegen die zich tussen de eindeloze akkers slingeren. Veel graanvelden zijn al weer omgeploegd wachtend op nieuw zaad. De hoogste punten in het landschap zijn watertorens en graansilo's. De wegen worden af en toe onderbroken door stille dorpen.
Onze picknickplek wordt een bushok in Luplanté. Intussen hebben we de Eure achter ons gelaten en zijn we in het stroomgebied van de Loir, een klein zusje van de Loire.
Hoe mooi de streek ook is, de regen doet er afbreuk aan. Zo fietsen we door Bonneval, een oud vestingstadje waar we maar een vluchtige blik aan wijden. Ons einddoel van vandaag is Châteaudun, een historisch pareltje met wel 20 eeuwen geschiedenis en uitkijkend over de vallei van de Loir. We hebben er nog amper oog voor. Als verzopen katten halen we het toeristen bureau, slaan wat eten in en haasten ons naar de pelgrimsgîte
Deze is sober maar van alles voorzien wat wij nodig hebben en een eigen slaapkamer. Na de hele dag vooral een suizende wind te horen, luisteren we nu naar het ruisen van de regen en de Loir.

• 25 Augustus 2014 - 22:36

Luc:

Hallo. Het regent hier ook gestaag. Het is koud en herfstweer. Voor morgen geven ze terug wat minder regen...Hopelijk krijgen jullie alles droog. En gelukkig wordt het de volgende dagen beter...
    Hoe zuidelijker, hoe minder wolken zie ik op de weerkaart. Nog veel moed! En af en tie een baba au rum mag wel!

• 26 Augustus 2014 - 00:04

Mieke:

Karlien ik heb wederom genoten van je verslag!!! Zoals mijn voorganger reeds schreef….
    hier regent het eveneens ! Soms komt het met bakstenen uit het wolkendek en dan weer is het een flinke zomerbui!
    Blijven jullie nog maar heerlijk in Frankrijk en Spanje dan genieten wij mee.
    Een JÄGERMEISTER doet ook soms goed.

• 26 Augustus 2014 - 11:04

Rieky En Wil:

Hoi Jan en Karlien,

Ik ben er even voor gaan zitten en heb alle verslagen zojuist gelezen. En heb er van genoten. De route is voor ons tot nu toe onbekend omdat wij zelf de Oude Wegen hebben gefietst. Het gaat jullie goed af zo te zien.
    Op 9 augustus zijn Corrie, een vriendin van een nicht van ons, en Sefim ook thuis vertrokken. Zij zijn jullie dus ruimschoots voor. Rieky heeft hen veel geholpen met de voorbereiding want die wisten echt van niks.
    Op 10 oktober worden we in Roncesvalles verwacht. We willen al eind september die kant opgaan zodat we nog een aantal dagen kunnen genieten van vanalles en nog wat.
    We wensen jullie nog veel fiets- en ander plezier toe.
    Veel groeten van Rieky en Wil

• 26 Augustus 2014 - 13:46

Rina:

We weten het allemaal;na regen komt zonneschijn, maar ja wanneer.

Ik heb zelf 2 weken door een zeer regenachtig Frankrijk gefietst dus voel met jullie mee. Ik hoop in Roncesvalles jullie berichten te kunnen lezen. Toch maar veel genieten en oant sjen.