Bréancon - Maintenon, zo. 24-08-2014 - Reisverslag uit Rollot, Frankrijk van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu Bréancon - Maintenon, zo. 24-08-2014 - Reisverslag uit Rollot, Frankrijk van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu

Bréancon - Maintenon, zo. 24-08-2014

Door: Jan en Karlien

Blijf op de hoogte en volg Jan en Karlien

24 Augustus 2014 | Frankrijk, Rollot

We ontbijten stijlvol in de 'salle a manger' bediend door de kasteelvrouw, een lieve vrouw zonder capsones. Adres bij ons verkrijgbaar!
Vandaag zonnig, een blauwe hemel en geen wind. We gaan vol goede moed op weg na een lange nachtrust. Mijn beenspieren - ik wist niet dat ik er zoveel had - functioneren weer. De vele stoppelvelden - de graanoogst is binnen - worden steeds meer begrensd door bosschages. 't Is heerlijk fietsen over de glooiende landwegen. Dan meldt onze gids een klimmetje: steil maar kort. Als het een klim wordt met percentage ernaast is het zwoegen geblazen. Gelukkig komt na iedere klim een berg af. De kunst is om zo hard mogelijk te gaan zonder dat het gevaarlijk wordt.
We maken een fotostop bij het kasteel van Théméricourt. Een paar dorpjes verder wuift Kees ons toe. De pechvogel heeft opnieuw een gebroken spaak waarop pas morgen actie kan worden ondernomen. We schuiven aan voor voor zijn verhaal en een koffie.
Na nog een paar kuitenbijters dalen we af naar Gargenville, een moderne plaats aan de Seine. We kunnen nog net ravitailleren voor sluitingstijd. Dan bewijst de gps zijn diensten; je kunt zomaar het adres van een winkel intoetsen en deze gemakkelijk vinden.
Daar steken we de Seine over. Hier al een majestueuze rivier met een eiland in het midden. We klimmen het Seine dal uit en fietsen tot Goussonville waar we in een bushok bij de dorpskerk picknicken. Dan komt Mikel, de Brugse fietser aan met zijn opvallend geel aanhangwagentje. We wisselen snel de stand van zaken uit.
De rest van de middag kachelen we rustig verder door vele dorpjes tot we tegen zessen Maintenon binnen suizen. Terwijl we op een terras een biertje drinken, vraagt de serveerster of we iets zoeken. Zij heeft een B&B. Zo valt een prima adres in onze schoot. We logeren tegenover het kasteel van madame de Maintenom. Ze was de maitresse en later de vrouw van Lodewijk XIV.
We slaan proviand in en het wordt een broodje en een wijntje op onze kamer. Met een avondwandelingetje door Maintenon besluiten we onze dag

• 25 Augustus 2014 - 13:56

Ronell:

Hoi Lieve mensen, Karlien wat kun jij goed schrijven, wat knap om steeds zo'n leuk en informatief verslag op papier te krijgen.
    Ja, en Jan zorgt natuurlijk dat eea op de site komt.
    Zo heeft ieder zijn taak en iedereen kan ervan genieten!
    Ga zo door! Zegen op jullie pad, lieve groet, Ronell.