Saint-Quentin - Compiegne, vrij. 22-08-2014 - Reisverslag uit Compiègne, Frankrijk van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu Saint-Quentin - Compiegne, vrij. 22-08-2014 - Reisverslag uit Compiègne, Frankrijk van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu

Saint-Quentin - Compiegne, vrij. 22-08-2014

Blijf op de hoogte en volg Jan en Karlien

22 Augustus 2014 | Frankrijk, Compiègne

Een rijkelijk ontbijt wacht zodat we er weer tegen aan kunnen. Het is zonnig en fris. De pontificale brug waar we de stad verlaten maakt zoveel indruk dat ik meteen een brug te ver ben. Terug op het juiste pad wordt het een rustig jaagpad langs de Somme. Groen onder de lichtblauwe lucht. Zodra we de Somme verlaten zijn er weer de eindeloze velden in het licht heuvelig land. Intussen is er een behoorlijke wind opgestoken zodat we regelmatig tegen de helling en de wind opboksen. We ontmoeten een vrouw die in haar eentje fietst; haar man volgt met de auto. Zij wil naar Parijs toe en ooit verder naar Compostella. We spreken haar een paar keer, vooral bij rustpauzes na klimmetjes.
Als we in Noyon aankomen is het een uitgestorven boel; het is één uur. Plots en bordje midden op straat: ' la table d'Albert'. Een lepel en vork wijzen zijn tentje aan. Buiten lijkt het stil; binnen zit het vol. Een verrassing: een smakelijk 3 gangen diner. Er is een indrukwekkende kathedraal uit de 12de en 13de eeuw met een grote kapittelzaal en de restanten van en kloostergang. Een bijzonder detail: in een zijkapel staat een beeldengroep: de rehabilitatie van Jeanne d'Arc door de bisschoppen die meewerkten om haar op de brandstapel te krijgen. Wat denkt een zinnig mens hiervan? Tegenover de kathedraal imposante  huizen met dito poorten; de huizen van de kanunniken. Van eenvoud gesproken! Achter de kerk is de kapittel bibliotheek; ze vertegenwoordigt de bouwstijl van de gangbare middeleeuwse bibliotheken in Europa.
Net na Noyon wordt de omgeving bosrijker. We fietsen Ourscamp langs de indrukwekkende ruïne van een belangrijke cisterciënzer abdij, nog gesticht door Bernard van Clairvaux zelf. Een aantal bijgebouwen zijn weer in gebruik. Meningsverschil met Jan: ik wil ze graag bezoeken, hij vindt het 'oude troep' en we kibbelen even over woordgebruik. Zwijgzaam fietsen we het grote woud van Compiègne in: kilometers lang tot het dorp voor de stad. De laatste kilometers volgen we weer een jaagpad, nu langs de Oise. We ontmoeten Carla van vanmorgen en zoeken samen uit hoe we in Compiègne komen. Bij de toeristen info krijgen we de code van de 'gîte saint Jacques', alleen voor pelgrims en belanden onder een kapel: een sober en helder onderkomen met negen bedden, een keuken en sanitair. De fietsen gaan achter een hek. Er komt een vriendelijke vrijwilliger langs om ons te registreren en vraagt of we nog wat nodig hebben. Wij smikkelen uit onze voorraad. We delen het rijk met Kees uit Nijmegen en kunnen onze fietservaringen delen. De teller staat vandaag op 79 km.