Compiègne - Bréancon, za. 23-08-2014 - Reisverslag uit Bréançon, Frankrijk van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu Compiègne - Bréancon, za. 23-08-2014 - Reisverslag uit Bréançon, Frankrijk van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu

Compiègne - Bréancon, za. 23-08-2014

Blijf op de hoogte en volg Jan en Karlien

23 Augustus 2014 | Frankrijk, Bréançon

Met zijn drieën ontbeten. De gîte opgeruimd en Kees vertrekt als eerste. Een licht bewolkte hemel en een dun zonnetje. We willen nog even langs bij saint Jacques maar de kerk is nog potdicht.
Compiègne is nu een drukke stad aan de rivier Oise met cosmetica- en metaalindustrie. Het is een stad die bulkt van de historie die terug gaat tot de Romeinen en een uitgebreider bezoek waard dan ons er doorheen flitsen. Even mondvoorraad inslaan bij de 'Monoprix' want een dag fietsen op een banaan en een snicker is niet alles. Vandaag is het thema klimmen en dalen. Langs de Oise fietsen we de stad uit. Dan komt het eerste klimmetje om op de glooiende hoogvlakte te komen. Weer de weidse uitzichten over de velden. Er staat een stevige bries die al snel verandert in tegenwind. Bergop doet het ons tempo extra dalen. Bergaf suizen we de berg af en voel ik me zo vrij als een vogel.
Als we in een abri even uitblazen met een boterhammetje komt Kees aanzetten. Gebroken spaak, dus naar de fietsenmaker. Gelukkig was hij nog in de stad. Met zijn drieën fietsen we tot Clermont, een oud stadje. Jawel, gelegen op een heuvel. Een marktplein met klassieke huizen en een apart stadhuis maar geen terras te bekennen. De kerk van sint Samson is opvallend asymmetrisch en heeft prachtige glasramen alom. We klimmen de stad uit, pff, pff. De omgeving is bosrijker. De lucht is intussen dicht getrokken en als de plensbui valt bereiken we een dorpje met bushok. Een kleine zegening: lunchen en schuilen tot de bui over is. Het wordt zonniger en we fietsen de rest van de middag bergop en bergaf. Bij het klimmen zien we door de bochten vaak niet hoelang de klim nog duurt; gelukkig! Afdalingen kunnen mij niet lang genoeg duren. Tegen zessen hebben we pap in de benen. In de eerste B&B kunnen we niet terecht maar de man adviseert om het bij de overbuurvrouw op het manoir/kasteeltje te proberen. De gastvrouw komt ons keuren bij de poort en heeft vannacht plaats. We krijgen een prachtige kamer met een aparte badkamer tegen een pelgrimsprijsje. Onze gastvrouw nodigt ons uit om ons Carrefour prakje op te warmen in de keuken en vergast ons op lekkere Franse kazen als dessert. Het avondeten groeit uit tot een zeer gezellige ontmoeting. Weer een dag om onze zegeningen te tellen.

• 25 Augustus 2014 - 07:58

Miny:

knap hoor, chapeau !!!

liefs, Miny

• 25 Augustus 2014 - 10:07

Mieke:

Karlien……….,de wegen van een PELGRIM zijn ondoorgrondelijk!

Hartelijke groet,

• 25 Augustus 2014 - 10:07

Mieke:

Karlien……….,de wegen van een PELGRIM zijn ondoorgrondelijk!

Hartelijke groet,