Lessines - Somain, woe. 20-08-2014 - Reisverslag uit Somain, Frankrijk van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu Lessines - Somain, woe. 20-08-2014 - Reisverslag uit Somain, Frankrijk van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu

Lessines - Somain, woe. 20-08-2014

Door: Jan en Karlien

Blijf op de hoogte en volg Jan en Karlien

20 Augustus 2014 | Frankrijk, Somain

Lekker ontbijtje in gezelschap van Kristien en Kaatje; dus wat trager op dreef. Een zonnige en frisse morgen; prima fietsweer. We gaan een glooiend landschap in dat erg lijkt op de Vlaamse Ardennen. Na 10 km. worden we opgewacht door Luc, mijn Vlaamse caminomaat van drie jaar geleden. Met zijn vrouw Hilde en aanmoedigingsbord. Compleet met koffie en lekkers. We drinken samen koffie en het is verleidelijk om te blijven plakken. Een paar kilometer verder mis ik mijn kilometerteller. Als Luc en Hilde langs rijden en ik mijn verlies meld, rijden we terug en vindt Luc mijn teller in het gras. Ik blij! Intussen staat Jan te buurten met een Compostella fietser. In ruim anderhalve maand heen en terug. Vanavond hoopt hij terug thuis te zijn in Antwerpen. Wat een snelheid!
We fietsen door het glooiend, landelijk landschap tot Tournay/Doornik. De grote blikvanger is de kathedraal met 5 torens. Twee zijn er ingepakt. De kathedraal wordt ook binnen gerestaureerd. Het Romaanse deel is intact. Oude fundamenten worden archeologisch blootgelegd en het gotisch deel staat in de steigers. De stilte kapel met haar kleurige glasramen laten iets vermoeden van de schoonheid als ze klaar zal zijn. Ik vind het een goed beeld van de kerk in beweging.
We lunchen op, alweer een fraai marktplein met een stadhuis met gouden versierselen, een belfort dat elk kwartier met een deuntje opluistert en een massieve kerk. Wij zoeken nog de sint Jacobskerk op. Een sobere gotische kerk met een drieluik in bas-reliëf over het leven van onze Jacobus. En we scoren een stempel op een adresje naast de kerk. Genoeg stad en we vertrekken stroomopwaarts langs de Schelde.
Naast moderne industrieterreinen zijn er de kalkovens uit de 19de eeuw. Een man nodigt ons uit om binnen een kijkje te nemen en legt uit hoe ze werkten. We volgen de Schelde oever, geflankeerd door rijen populieren die fluisteren in de wind. We verlaten de Schelde om de grens over te steken bij een beeldige douanier.
In Frankrijk is het even zoeken om het juiste pad te vinden dat door de velden, weilanden en een bos voert. Daar begint onze zoektocht naar onderdak. Het levert een prachtige avondrit op: kilometers over een groene ravel: 'la voie verte du Scarpe'. Bij de derde poging vinden we een prima kamer in fasthotel 'Ocapio' aan de snelweg.
Na vier gastvrije ontvangsten met knabbel en babbel doet een avond met zijn tweeën deugd. Een rustige avond met wijn en stokbrood met... Meer hoeven we niet.
L

• 21 Augustus 2014 - 14:00

Wil Goedhart:

Leuk om jullie zo te volgen. Wat fijn, om door bekend gebied uit je jonge jaren te komen en zo goed te worden ontvangen door bekenden. Jullie zitten in elk geval op de goede weg. Dat zie ik aan de wegwijzer. Jullie moeten er nog wel een stuk voor fietsen, maar het zal zeker lukken! Er zullen vast nog veel mooie ontmoetingen volgen onderweg. Veel plezier!

• 21 Augustus 2014 - 23:39

Mieke Kolman:

Het is genieten om JULLIE Camino op deze manier te volgen. Het geografische gedeelte, de weergave van jullie belevenissen, de architectuur, de details, de foto's, het lijkt alsof ik meefiets
    ( Ha ) Karlien wat fijn dat Luc je KM teller heeft teruggevonden!
    Hoeveel KM hebben jullie er reeds opzitten? Ik wens jullie een MOOIE voorzetting van deze prachtige reis.