Wilnis - Utrecht, za. 16-08-2014 - Reisverslag uit Terheijden, Nederland van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu Wilnis - Utrecht, za. 16-08-2014 - Reisverslag uit Terheijden, Nederland van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu

Wilnis - Utrecht, za. 16-08-2014

Blijf op de hoogte en volg Jan en Karlien

16 Augustus 2014 | Nederland, Terheijden

Tegen vijven vertrekken we, gepakt en gezakt en voor het echie. Beginners geluk: met een windje in de rug en een zonnetje fietsen we door de polder, langs het Amsterdam-Rijnkanaal en de Vecht naar Utrecht. In een uur staan we op de stoep bij Fien, vriendin en gastvrouw van de eerste avond. Samen uit eten bij een lekkere Chinees. We keuvelen de avond door. Moe van de hectische week voor vertrek liggen we vroeg op een oor.

Zo. 17 aug. Utrecht - Terheijden
Naar de Sint Gertrudis, onze OKK parochiekerk. In de viering ontvangen we de pelgrimszegen; een ontroerend moment. Niet alleen gezegend maar beladen met goede wensen en uitgewuifd door vrienden en bekenden, gaan we op pad.
Door de groene rafelranden van Utrecht en Nieuwegein bereiken we de Lekbrug. De wind staat pal tegen. In Lexmond schuilen we in een bushok en eten onze boterhammetjes. Het lied van de wind in alle toonaarden vergezelt ons de hele dag: loeiend, razend, fluitend en af en toe zuchtend. Een tocht langs grijze wateren en door intens groen land tot het oude stadshart van Gorinchem. De veertaxi ligt klaar en brengt ons over de Merwede naar Werkendam.
Dan slingeren we kilometers lang over een dijk door dorpjes als Nieuwendijk en Hank. Als we de brug over de Maas oversteken, breekt aarzelend de zon door en verwaaien de laatste regendruppels. De gps loodst ons door Geertruidenberg. Een complete verrassing: een vestingstadje met een langgerekt marktplein met oude kerk, herenhuizen en geflankeerd door een dubbele rij linden. Nog een uurtje fietsen door het Brabantse land, aan of tegen de wind in en we komen aan bij Heleen. 70 km. gereden. We worden verwend met eten en drinken. Heleen heeft de camino gelopen van huis uit naar Santiago en is een fervent fietster, dus aan gespreksstof geen gebrek vanavond. Als onze gastvrouw gaat werken is het voor ons bedtijd.

• 18 Augustus 2014 - 12:38

Mieke Kolman:

Beste Jan en Karlien,

De Pelgrimszegen….Indrukwekkend moment!
    De eerste dag is reeds verleden tijd.
    Mooi om jullie nu geografisch te kunnen volgen!
    In Haarlem regent het sinds jullie zijn vertrokken. Het lijkt alsof de HERFST zijn intrede heeft gedaan.

• 19 Augustus 2014 - 22:12

Luc:

De uitrusting ziet er al vast goed uit. Hopelijk kan het regenjasje toch af en toe uit.
    Interessante website!

• 20 Augustus 2014 - 20:00

Janneke:

Hallo Papa en mama!

Ik heb jullie foto`s gezien. Was enthoussiast jullie te zien, maar vind t niet helemaal eerlijk dat jullie op vakantie zijn en ik morgen gewoon moet werken.

Liefs Janneke