Tweede etappe, dinsdag 27 mei 2014: Lisse – Krimpe - Reisverslag uit Wilnis, Nederland van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu Tweede etappe, dinsdag 27 mei 2014: Lisse – Krimpe - Reisverslag uit Wilnis, Nederland van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu

Tweede etappe, dinsdag 27 mei 2014: Lisse – Krimpe

Blijf op de hoogte en volg Jan en Karlien

09 Juni 2014 | Nederland, Wilnis

Er is regen voorspeld maar we hebben onze eerste driedaagse gepland. Als we op punt van vertrekken staan laat de zon haar bleke gezicht zien door de vochtige nevels en verdwijnt dan definitief achter de wolken. We volgen de fietsroute die de gps heeft uitgestippeld tot Lisse. Bij het Keukenhof trekken we de regenjacks aan; het begint te motteren. Een paar km. verder pikken we onze route op en fietsen langs de Leidse Vaart tot Voorhout, dan door veel groen en langs sloten en vaarten staan we plots in hartje Leiden. Terwijl we lunchen valt de regen bij bakken uit de hemel. Het blijft regenen maar eenmaal nat kan je niet natter worden. In een fietstunneltje trekken we een extra laag aan. Weer warm kunnen we genieten van een intens groen Hollands landschap met een molenviergang, de Rotte meren en grijze luchten zover we kunnen kijken. Jan merkt op: “Het hoeft niet te regenen; het is luchtvochtigheid”, maar die viel wel gestaag naar beneden. We volgen de gps maar die is door de regendruppels moeilijk te lezen en ik oefen stiekem controle uit door af en toe de kaart te raadplegen. Een paar discussies en maar een paar km. verkeerd!
We fietsen vlot door enkele nieuwbouwwijken, de uitlopers van Rotterdam en Capelle aan de IJssel, en de laatste km. over de IJsseldijk. Met de pont naar Ouderkerk aan de overkant en dan een km. terug tot ons gastadres bij Freek en Heleen (vrienden op de fiets) waar we als verzopen katten aankomen. We kunnen zo aan tafel schuiven en we babbelen en rekken de tafel nazit tot halftien. Dan wacht een gezellige opkamer van alle gemakken voorzien.
Een dag vol synchroniciteit; dat is geen toeval, maar een steuntje in de rug dat je toe valt. Een oude baas die een fietsveer bedient waar we een brug verwachtten. Een vrouw wenst ons in Lisse al een 'buen camino'. Bij een stoplicht in de regen nodigt een vrouw die ons vaag kent, ons uit voor koffie. Tegenover ons lunchadres is een rabo flappentapper; ik heb contanten nodig. Als we, door mijn eigenwijsheid dreigen fout te rijden, spreekt een vrouw ons aan en toont ons het juiste pad. Zoveel zegeningen in één dag.