Eerste etappe, donderdag 13 maart 2014: Wilnis – H - Reisverslag uit Wilnis, Nederland van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu Eerste etappe, donderdag 13 maart 2014: Wilnis – H - Reisverslag uit Wilnis, Nederland van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu

Eerste etappe, donderdag 13 maart 2014: Wilnis – H

Blijf op de hoogte en volg Jan en Karlien

09 Juni 2014 | Nederland, Wilnis

Eerste etappe, donderdag 13 maart 2014: Wilnis – Haarlem – Lisse – Wilnis.
Het is mistig maar de zon breekt geleidelijk door. Via bekende wegen – we zijn al een paar maanden aan het trainen – fietsen we naar Hoofddorp. Dan langs eindeloze, kale velden, afgesloten parkeerterreinen en wegversperringen. Schiphol maakt zich op voor de nucleaire top en de komst van Obama.
In Haarlem drinken we koffie bij Anneke en Herman, kennissen van de camping. Dan op naar het hartje van de stad op zoek naar het voormalige St. Jacobs Godshuis. Een stempel scoren we niet; dat hadden we telefonisch moeten afspreken. We fietsen door de binnenstad met zijn vele oude huizen en smalle straatjes naar de Markt met de machtige Bavokerk. Het is druk op de zon overgoten terrasjes.
We zijn vlot de stad uit en fietsen langs de Leidse Vaart. Aan de overkant van de vaart villawijken en landgoederen. Later gele velden vol narcissen en akkers, wachtend op uitbottende bollen. Het is niet voor niets de bollenstreek.
In Lisse verlaten we de Jakobsweg, fietsen door het dorp en volgen dan kaarsrechte polderwegen door de vlakke landerijen tot we bij de ringvaart in Oude Wetering komen. Via Leimuiden fietsen we langs de Drecht naar Bilderdam en dan naar Nieuwveen, helemaal bekend terrein.
Al was het landschap niet zo opwindend, het was een zonnig begin en een prima eerste etappe. Duidelijk wordt dat zaken uitzoeken onderweg en de kaart mijn ding zijn. Jan oefent met zijn gloednieuwe gps en dat levert enige discussie op. Ik kan best vertrouwen op mijn oriëntatievermogen en de knooppunten.